loading...
دانستنی های شیمی
یاسمن بازدید : 71 سه شنبه 17 تیر 1399 نظرات (0)

تری سدیم فسفات یا به اختصار TSP  یک ترکیب معدنی فسفاته است با فرمول شیمیایی Na3PO4 این ماده به شکل جامد گرانوله یا پودر کریستالی سفید رنگ تولید میشود.

برای تولید این ماده شیمیایی با استفاده از سدیم کربنات  از برهم کنش خنثی سازی اسید فسفریک به وسیله سدیم هیدروکسید یا همان کاستیک سودا استفاده کرد.

زمانی که از سدیم کربنات به عنوان ماده اولیه استفاده شود فقط دی سدیم فسفات تولید میشود. معادله این واکنش به صورت زیر است :

Na2CO3 + H3PO4 → Na2HPO4 + CO2 + H2O

Na2HPO4 + NaOH → Na3PO4 + H2O

تری سدیم فسفات چه کاربردهایی دارد ؟

از این ترکیب شیمیایی میتوان در تولید محصولات بسیاری استفاده کرد . این ماده فسفاته با شاخص E339 به عنوان یک ماده افزودنی غذایی استفاده میشود.TSP میتوان به عنوان عامل تنظیم کننده اسیدیته و همچنین یک امولسیفایر در محصولات غذایی مورد استفاده قرار بگیرد .

در تولید غلات به منظور افزایش کیفیت و رنگ این محصولات از تری سدیم فسفات استفاده می.د. این ماده میتواند به عنوان تقویت کننده مواد مغذی در صنایع غذایی استفاده شود.این ماده میتواند در فراورده های غذایی مختلف مانند مصولات گوشتی و لبنی به عنوان یک افزودنی اضافه شود.تری سدیم فسفات بهعنوان یک افزودنی و امولسفایر در تولید نان و کیک ها یز کاربرد دارد و باعث افزایش کیفیت و عمر ماندگاری این محصولات در بلند مدت میشود.

 علاوه بر این در بسیاری از محصولات بهداشتی و مراقبت شخصی مثل خمیر دندان و دهانشویه، محصولات ارایشی و سفید کننده تری سدیم فسفات یافت میشود.

در مکمل های غذایی که  ورزشکاران استفاده میکنند ازین ماده وجود دارد.زیرا به افزایش عملکرد این افراد در طول تمرین های ورزشی کمک میکند .به این صورت که با کاهش اسید لاکتیک در ماهیچه های بدن میزان انرژی و قدرت خروجی را زیاد میکند.

این ماده برای استفاده غذایی دارای مجوز های لازم از وزارت غذا و دارو امریکا FDA میباشد . و استفاده از ان در دوز های استاندارد مشخص خطری ندارد اما استفاده بیش از حد ان میتواند منجر به ناراحتی معده و روده شود.

اما عمده ترین کاربردان در صنایع تولید کننده محصولات شوینده است زیرا توانایی بالای این ماده شیمیایی در زدودن الاینده های مختلف و  چربی ها به دلیل  خاصیت قلیایی بالا ان را به ترکیبی مناسب برای استفاده در فرمولاسیون مواد شوینده تبدیل کرده است.

تری سدیم فسفات قدرت چربی زدایی قوی ای دارد به همین دلیل توانایی بالایی در پاک کردن چربی و گریس دارد .

 

 

یاسمن بازدید : 241 یکشنبه 08 تیر 1399 نظرات (0)

گلوتارآلدئید یکی از ترکیبات خانواده الدهید ها با فرمول شیمیایی C5H8O2 میباشد . این ماده به شکل مایعی بی رنگ و باحالت روغنی است که بویی تند و زننده دارد به خوبی در اب حل میشود.

برخی از خواص و ویژگی های این ماده در ادامه ذکر شده است:

فرمول شیمیایی: C5H8O2

جرم مولی:100.11 گرم بر مول

شکل ظاهری:مایعی بی رنگ

دانسیته:0.72 کیلوگرم بر متر مکعب

نقطه ذوب:14- درجه سانتی گراد

نقطه جوش: 188 درجه سانتی گراد

 

فرایند تولید

برای تولید این ماده به صورت صنعتی از واکنش اکسیداسیون سیکلو پنتن استفاده میشود. روش دیگر تولید این ماده  واکنش دیلز الدر اکرولین  وینیل اتر با هیدرولیز میباشد .

گلوتارالدهید نیز مانند دیگر الدهید ها در محلول ابی به فرم هیدراته تبدیل میشود

موارد مصرف

از این ترکیب شیمیایی در صنایع مختلفی مانند تصفیه آب و پساب، کارخانجات تولید کاغذ،دباغی و فراوری چرم،تولید محصولات شوینده و پاک کننده ،تولید محلول های ضد عفونی کننده،رادیولوژی ،صنایع نفت و گاز،دامپزشکی و پرورش ماهی ،تولید محصولات ارایشی مورد استفاده قرار میگیرد .

در بیمارستان ها از محلول 1 تا 2 درصد این ماده برای ضد عفونی کردن ابزار پزشکی مختلف مثل دستگاه دیالیز ،برونسکوپ،وسایل جراحی و دندان پزشکی و...  با نام محلول ضد عفونی کننده گلوتار و سایدکس استفاده میشود.

علاوه بر این این ماده در بایو شیمی عامل واکنش دهنده آمین هم عملکردی اتصال عرضی میباشد . همچنین این ماده با غیر فعال کردن سم باکتری ها در تولید واکنش های توکسوئیدی کاربرد دارد.

محلول 10 درصد این ماده در پزشکی به عنوان محلول کاربردی برای درمان زگیل پا مورد استفاده قرار میگیرد که با خشک کردن پوست زگیل را برطرف میکند.

محلول 10 تا 15 درصد این ماده در صنایع تصفیه اب به منظور جلوگیری از رشد باکتری ها ی موجود در اب و همچنین عامل بازدارنده خوردگی مورد استفاده قرا میگیرد .

محلول 0.5 تا 2 درصد این ماده در صنایع دباغی به منظور فراوری چرم و نرم کردن چرم مورد استفاده قرار میگیرد .

گلوتارالدئید به عنوان یک ضد عفونی کننده نسبت به PH و میزان اسیدیته محیط حساس است و به همین دلیل نسبت به میکرو ارگانیسم ها عملکرد متفاوتی نشان میدهد . تغییر جزیی در میزان PH  میتواند درد تعیین لازم برای از بین رفتن میکرو ارگانیسم ها موثر باشد . علاوه بر PH دما نیز یکی دیگر از فاکتور های موثر بر عملکرد این ماده ضد عفونی کننده میباشد . با کاهش دما عملکرد این ماده نیز کاهش پیدا میکند.

خطرات و ایمنی

این ماده جزو مواد شیمیایی خطرناک است . تماس با پوست و چشم ایجاد سوختگی و حساسیت میکند و استنشاق بخارات ان میتواند منجر به مسمویت حاد تنفسی و مرگ شود

 

یاسمن بازدید : 63 چهارشنبه 04 تیر 1399 نظرات (0)

سیانور سدیم با فرمول شیمیایی  یکی از نمک های معروف سیانور است در ساختار شیمیایی این ترکیب به تعداد برابر کاتیون های سدیم و انیون های سیانید قرار گرفته است.این ترکیب شیمیایی سمیت بالایی داشته و عمده ترین کاربرد ان استفاده در صنعت استخراج طلا برای استفاده در فرایند استحصال طلا با روش سیانوراسیون  میباشد .

واکنش تولید

برای تولید این ماده شیمایی از واکنش سدیم هیدروکسید با هیدروژن سیانید مطابق با معادله واکنش زیر استفاده میشود.

HCN + NaOH → NaCN + H2O

علاوه بر این  میتوان این ماده شیمیایی را مطابق با معادله واکنش زیر از واکنش با اسید ها نیز تولید کرد

NaCN + H2SO4 → HCN + NaHSO4

میتوان ا انجام واکنش سیانور سدیم با هیدروژن پراکسید سدیم سیانات تولید کرد که درجه سمیت ان کنتر از سیانور سدیم میباشد .واگنش ان مطابق معادله زیر است :

NaCN + H2O2 → NaOCN + H2O

 

برخی از خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده درجدول زیر نشان داده شده است:

به طور کلی سیانور یا نمک اسید سیانیدریک به صورت پودر و کریستال و همچنین به شکل قرص نیز تولید میشود.

 

خواص

مقادیر

فرمول شیمیایی

NaCN

وزن مولی

40.0072 گرم بر مول

شکل ظاهری

کریستال سفید رنگ و بویی مشابه بادام

دانسیته

1.59 گرم بر میلیلیتر

نقطه ذوب

564 درجه سانتی گراد

 

سیانور سدیم بسیار جاذب رطوبت است . این ماده در اب هیدرولیز شده و گا های سمی متصاعد میکند هیدروژن سیانید یکی از سمی ترین گازهایی است که طی هیدرولیز سیانور سدیم از ان خارج میشود.اما تنها راه خارج شدن این گاز هیدرولیز نمیباشد . بلکه بلورهای سیانور میتوانند با جذب اب از محیط رطوبت بالایی ارا جذب کرده و هیدروژن سیانید ازاد کنند. بنابراین شیوه نگهداری این ماده از لحاظ محیط نگهداری و بسته بندی این ترکیب شیمیایی از اهمیت بالایی برخوردار است .

 

سیانور چه کاربردهایی دارد؟

عمده ترین کاربرد این ماده شیمیایی خطرناک در فرایند سیانوراسیون به منظور استحصال طلا در معادن طلا میباشد .

به علاوه در صنایع دیگری مانند ابکاری ،تولید حشره کش و برخی از فرایند های شیمیایی این ماده مورد استفاده قرار میگیرد .

سیانید از گذشته تا کنون یکی از ترکیبات مهم و اساسی در حمام ابکاری به شمار میرود . فلزات مختلفی مثل کادمیوم ،روی،مس،برنج،و برخی از فلزات گرانبها در حمام ابکاری این ترکیب قرار دارند . سیانید در حمام های ابکاری میتواند کمپلکس پایدار با یون های فلزی تشکیل دهد و در نتیجه این کمپلکس ها به رسوبات اجازه میدهند تا تحت تاثیر پتانسیل الکتریکی مناسب قرار گرفته که در نتیجه منجر به بهبود فرایندابکاری و لایه نشینی رسوب ها میشود.

 

یاسمن بازدید : 111 شنبه 31 خرداد 1399 نظرات (0)

اگزالیک اسید با فرمول شیمیایی C2H2O4 که با نام اتاندونیک اسید نیز شناخته میشود یکی از موادشیمیایی خانواده کربوکسیلیک اسید ها میباشد .

برخی از خواص و ویژگی های این ماده در جدول زیر امده است :

 

خواص

مقادیر

خشک

آبدار

فرمول شیمیایی

C2H2O4

C2H2O4.2H2O

وزن مولی

90.034 گرم بر مول

126.065گرم بر مول

شکل ظاهری

کریستال سفید رنگ

کریستال سفید رنگ

بو

بدون بو

بدون بو

دانسیته

1.90 گرم بر سانتی متر مکعب

1.653 گرم بر سانتی متر مکعب

نقطه ذوب

189-191 درجه سانتی گراد

101.5 درجه سانتی گراد

حلالیت در اب

90-100 گرم بر لیتر در 20  درجه سانتی گراد

حلالیت در اتانول

237 گرم بر لیتر در 15 درجه سانتی گراد

حلالیت در دی اتیل اتر

14 گرم بر لیتر در 15 درجه سانتی گراد

 پروسه تولید

برای تولید این ماده شیمیایی از روش های مختلفی در صنعت استفاده میشود . واکنش کربوهیدرات های متنوع با اسید نیتریک و حضور کاتالیزور وانادیوم پنتااکسید یکی از متداول ترین واکنش های تولید اسید اگزالیک میباشد .روش های مختلف دیگری نیز برای تولید اگزالیک اسید وجود دارد  برای مثال واکنش پروپیلن با HVO3 دردمای بالا ،تخمیر محلول شکر ،اکسیداسیون کربوهیدرات با اسید نیتریک ،واکنش خاک اره با کاستیک قلیا در دمای بالا ،واکنش فرمات سدیم در حصور کاتالیست قلیایی و..

اسید اگزالیت به صورت طبیعی در غذاهایی مثل جعفری ،اجیل ها و برخی از میوه ها مثل موز و بادام وجود دارد . ریواس چای کامائو و شکلات از دیگر منایع حاوی اسید اگزالیک هستند.در بدن انسان اسید اسکوربیک یا همان ویتامین سی بر اثر سوخت و ساز به اگزالات تبدیل میشود .مقادیر اضافی این ماده در بدن در کلیه رسوب میکند و سنگ کلیه ایجاد میکند .

کاربردها

از جمله کاربرد ها و موارد مصرف این ماده شیمیایی میتوان به استفاده از ان به عنوان یک ماده پاک کننده بسیار موثر که دارای خاصیت سفید کنندگی و استرلیزه کنندگی است اشاره کرد . در محصولات پاک کننده خانگی از اینماده برای زدودن جرم و الودگی های سطح استفاده میشود. پاک کننده های حاوی اسید اگزالیک برای تمیز کردن سطوح از جنس سنگ و چوب بسیار کاربردی هستند و از مزیت های مهم انها میتوان به این نکته که اسیبی به سطح چوب وارد نمیکنند اشاره کرد .

علاوه بر کاربرد این ماده شیمیایی در صنایع تولید کننده محصولات شوینده از این ماده به عنوان عامل مقابله کننده با کنه های مهاجم به کندوهای زنبور عسل مثل کنه واروا اشاره کرد . برای این کار روش های مختلفی مثل چکانیدن با سرنگ و یا اسپری کردن وجود دارد که روش چکاندن کارامد تر میباشد .

 

یاسمن بازدید : 323 دوشنبه 19 خرداد 1399 نظرات (0)

سدیم کلریت یک ماده شیمیایی با فرمول شیمیایی NaClO است این ماده به صورت جامدی سفید رنگ تولید میشود و کاربرد بسیاری در صنایع مرتبط با تولید کاغذ و نساجی دارد . در این صنایع از سدیم کلریت به عنوان عامل سفید کننده خمیر کاغذ  یا منسوجات استفاده میشود. در جدول زیر میتوانید برخی از خواص و ویژگی های فیزیکی این ماده را مشاهده کنید

خواص

مقادیر

فرمول شیمیایی

NaClO

وزن مولکولی

90.442 g/mol anhydrous

144.487 g/mol trihydrate

شکل ظاهری

پودر جامد و سفید رنگ

دانسیته

2.468 g/Cm3, solid

نقطه ذوب

Anhydrous decomposed at 180-200°C

Trihydrate decomposed at38°C

حلالیت در آب

75.8 g/100 ml(25°C)

122 g/100 ml (60°C)

حلالیت در سایر حلال ها

حلالیت کم در متانول و اتانول

 

روش تولید

اولین بار این ماده شیمیایی از طریق جذب قلیایی گاز های حاصل از واکنش کاهش جزیی کلرات تولید شد . این روش توسط میلون برای اولین بار به کار گرفته شد او اعتقاد داشت این گازها حاوی کلرین تری اکسید با فرمول شیمیایی  Cl2O3 است .اعتقاد او در ابتدا پذیرفته نشد . اما بعد از گذشت یک سال او با انجام ازمایش های شیمیایی اثبات کرد کرد که

گاز های متساعد شده از واکنش کاهش کلرات به صورت جزیی، حاوی دی اکسید کلرید و کلرین میباشد .

سدیم کلریت از واکنش هیدرولیز دی اکسید کرید تولید میشود.و به صورت کلی به دو فرم خشک یا انهیدروس و یا هیدراته که دارای سه مولکول اب است (تری هیدرات) تولید میشود. فرم سه ابه این ماده در دمای اتاق و محیط ابی نسبت به فرم خشک پایدار تر میباشد .

 سدیم کلریت چه کاربردهایی دارد؟

این ماده شیمیایی کاربردهای زیادی در صنعت دارد . علاوه بر صنعت  از آن در مصارف خانگی نیز میتوان استفاده کرد .

عمده ترین کاربرد کلریت سدیم  استفاده از ان به عنوان سفید کننده یا ماده ضد عفونی کننده است . در صنعت از این ماده در صنایع مختلفی از جملع تصفیه اب و پساب ، استفاده به عنولن پاک کننده و ضد عفون کننده سطوح و از برنده باکتری ها و الاینده مورد استفاده قرار میگیرد . این ماده در صنعت تولید کاغذ و نساجی به عنوان عامل سفید کننده خمیر کاغذ کاربرد دارد و در نساجی برای سفید سازی الیاف و منسوجات  و لخت شدن پارچه یا کاغذ استفاده میشود.

علاوه بر کاربردهای صنعتی این ماده ،گرید دارویی این ماده در درمان بیماری هایی مثل مالاریا،هپاتیت،ایدز،ارتروز،سرماخوردگی و ... کاربرد دارد .

مصرف خوراکی این ماده در دوز های تعیین شده مجاز است و خطری ندارد اما استفاده در دوز های بالا به مدت طولاتی میتواند به سلامت بدن اسیب بزند.

یاسمن بازدید : 268 یکشنبه 18 خرداد 1399 نظرات (0)

تولیل تری ازول  یک ماده شیمیایی با فرمول شیمیایی C7H7N3 میباشد  که در صنعت با تان اختصاری TTA شناخته شده و به عنوان یکی از مهمترین مواد شیمیایی ضد خوردگی به خصوص در محافظت در برابر خوردگی از مس و آلیاژ های مس مورد استفاده میگیرد .

BTA یا بنزوتری ازول یکی دیگر از مواد شیمیایی ضد خوردگی پر کاربرد میباشد که این ماده نیز در صنعت بسیار شناخته شده است .

اگز از TTA با مهارکننده های خوردگی دیگر در سیستم های چند فلزی استفاده شود  میتواند علاوه بر مس از آلومینیوم و فولاد نیز در برابر خوردگی محافظت نماید.

خصوصیات فیزیکی

خواص

BTA

TTA

فرمول شیمیایی

C6H5N3

C7H7N3

وزن مولی

119.13 g/mol

131.151g/mol

شکل ظاهری

پودر کریستالی سفید رنگ متمایل به برنز

گرانول قهوه ای متمایل به زرد

نقطه ذوب

100 درجه سانتی گراد

83 درجه سانتی گراد

نقطه جوش

350 درجه سانتی گراد

317 درجه سانتی گراد

چگالی

1.36 گرم بر میلی لیتر

1.13 گرم بر سانتی متر مکعب

حلالیت

در الکل،بنزن،تولوئن،کلروفرم،دی متیل فرمامید به خوبی حل میشود

در ایزوپروپیل الکل ،متانول،اتیلن گلیکول،تولوئن،متیل اتیل کتون به خوبی حل میشود

 روش تولید

برای تولید تولیل تری ازول از برهمکنش نیتریت سدیم با اسید استیک و اورتو فنیل دی آمین در دمای 5 الی 10 دره در حمام التراسونیک استفاد میشود.

تولیل تری ازول چه کاربردها و مصرفی در صنعت دارد؟

این ماده یکی از مهمترین بازدارنده های خوردگی میباشد. در صنعت از این ماده به عنوان یکی از مهمترین مواد شیمیایی بازدارنده خوردگی برای محافظت از فلزاتی نظیر مس ،نقره،نیکل، روی،الومینیوم و ... در برابر خوردگی استفاده میشود.

علاوه برکاربرد این ماده به عنوان یک عامل بازدارنده خوردگی فلزات از این ماده به عنوان عامل ضدخوردگی در تولید ضد یخ نیز به میزان 0.1 تا 0.2 درصد  نیز استفاده میشود. ضد یخ های حاوی TTA  اغلب در هواپیماها مورد استفاده قرار میگیرند.

همچنین این ماده در تولید محصولات شیمیایی مورد استفاده به عنوان افت کش و حشره کش استفاده میشود. این ماده دارای خاصیت ضد انعقاد و ضد انجماد است ..

در داروسازی ،عکاسی،تولید رنگ و ... بسیار کاربرد دارد .

این ماده میتواند باعث تحریک سیستم تنفسی ،کبو و کلیه ها بشود. مطالعات ازمایشگاهی بر روی موش های ازمایشگاهی نشان داده است که  در حیواناتی که در معرض 1730 میلیگرم بر متر مکعب  از این ماده قرار داشته اند به خون ریزی دستگاه تنفس  دچار شدند. بنابراین به منظور محافظت در برابر عوارض این ماده لازم است قبل از استفاده از ان MSDS محصول به دقت مطالعه شود و نکات ایمنی کاملا رعایت شود.

یاسمن بازدید : 366 شنبه 10 خرداد 1399 نظرات (1)

اسید سولفامیک یا sulfamic acid  با فرمول شیمیایی H3NSO3 یکی از اسید های معنی میباشد . برای تولید این ماده از واکنش بین اوره با اسید سولفوریک استفاده میشود. این اسید معدنی یکی از مواد پرکاربرد در صنعت میباشد که به خصوص به عنوان پاک کننده سطوح فلزی یا سرامیک استفاده میشود.

خواص و ویژگی ها

فرمول شیمیایی

H3NSO3

وزن مولی

97.10 گرم بر مول

شکل ظاهری

پودر کریستالی سفید رنگ

دانسیته

2.15 گرم بر سانتی متر مکعب

حلالیت در آب

متوسط- هیدرولیز کند

حلالیت در سایر حلال ها

در DMF نسبتا حل میشود

در متانول اندکی حل میشود

در هیدروکربن ها نامحلول است

 

کاربرد ها

این ماده به عنوان یک انتی اسکالانت و پاک کننده برای پاک سازی و از بین بردن رسوب های روی سطوح سرامیکی یا فلزی مورد استفاده قرار میگیرد .در صنعت به منظور پاک کردن دستگاه های صنعتی و تجهیزات مختلف از اسید سولفامیک استفاده میشود.

در بویلر ها این ماده به دلیل اینکه یک انتی اسکالانت محسوب میشود برای از بین بردن رسوب ها کاربرد دارد .

در تجهیزات دیگری مانند کندانسور ها ،جکت ها و به طور کلی تجهیزات و دستگاه هایی که  با آب سر و کار دارند برای از بین بردن رسوباتی که به دلیل وجود یون های فلزی در آب که ایجاد سختی اب و در پی ان تولید رسوب میکنند  استفاده میشود.

میزان استفاده از این ماده برای از بین بردن رسوب بستگی به میزان رسوب و نوع رسوب دارد .

علاوه بر موارد ذکر شده از سولفامیک اسید به عنوان یک ماده ی جرم زدا در صنعت استفاده میشود. این ماده در نقش تثبیت کننده کلر در برج های خنک کننده و استخر های اب مور استفاده قرار میگیرد. زیرا میتواند N –کلرو سولفامیک اسید تولید کند که پایدارتر میباشد .

در فرایند استریفیکیشن این ماده به عنوان کاتالیزور مورد استفاده قرار میگیرد .این میتواند با حذف نیتریت های مازاد در فرایند دیازیتیزاسیون که در تولید رنگ و رنگدانه کاربرد دارد مورد استفاده قرار میگیرد این خاصیت در صنعت تصفیه اب نیز کاربرد دارد .

از دیگر کاربردهای این ماده در صنعت میتوان به : تولید علف کش ،تولید مواد مورد استفاده در دندانپزشکی ،تولید مواد منعقد کننده در تولید رزین اوره فرمالدهید،تولید مهرکننده های اتش ،و پایدار کننده های که در صنعت برای تولید کاغذ مورد استفاده قرار میگرد .این ماده میتواند در فرایند تولید خمیر کاغذ از تخریب و تجزیه ان جلوگیری کرده و در دمای بالا و PH پایین  بدون کاهش قوام خمیر کاغذ باعث سفید شدن ان میشود.

یاسمن بازدید : 151 پنجشنبه 01 خرداد 1399 نظرات (0)

سیکلوهگزیل امین چیست؟ یک ماده شیمیایی الی است که در زیر مجموعه امین های الیفاتیک قرار میگیرد.

فرمول شیمیایی این ماده C6H13N میباشد و در مورد خواص و ویژگی های این محصول میتوان گفت در اب امتزاج پذیر است و بوی ماهی میدهد . به دلیل گروه امینی یک باز ضعیف محسوب میشود .وزن مولی این ماده 99.17 گرم بر مول است و شکل ظاهری ان به صورت مایعی بی رنگ یا متمایل به زرد میباشد .نقط انجماد-17.7 درجه سانتی گراد و دانسیته 0.86 گرم بر سانتی متر مکعب است .

سنتز این ماده از دو روش انجام میشود

روش اول واکنش هیدروژناسیون آنیلین در حضور کاتالیست کبالت یا نیکل  مطابق با واکنش زیر است :

C6H5NH2 + 3 H2 → C6H11NH2

و روش دوم واکنش الکیلاسیون امونیاک در حضور سیکلوهگزانون است .

این ماده شیمیایی کاربرد های زیادی در صنعت دارد .در سنتز بسیاری از مواد عالی در نقش حد واسط ظاهر میشود .به عنوان شتاب دهنده در جوش برقی در تولید سولفامید استفاده میشود. به دلیل خاصیت امولسیفایر بودن این محصول در تولید محصولات مرطوب کننده و پاک کننده نظیر صابون استفاده میشود..این ماده در صنایع تصفیه آب ،سیار فلز کاری و بازدارنده خوردگی ،صنعت چاپ و در واکنش تولید مواد شیمیایی زیادی استفاده میشود.

ایمنی

نقطه اشتعال سیکلوهگزیل امین 28.6 درجه سانتی گراد است و به شدت قابل اشتعال میباشد .استنشاق و بلع مقادیر زیادی از این ماده بسیار خطرناک بوده و منجر به مرگ میشود.از طریق پوست نیز جذب میشود که ایجاد التهاب و خوردگی در پوست بدن میکند.

یاسمن بازدید : 259 چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

سیانور مس یک ماده شیمیایی مورد استفاده در صنعت ابکاری میباشد این ماده با فرمول شیمیایی CuCN به شکل پودر سبز رنگ و نامحلول در اب وجود دارد و به طور عمده در فرایند ابکاری در صنعت مورد استفاده قرار میگیرد.این ماده شیمیایی سمی است و میتواند از طریق جذب پوستی یا زخم های پوستی ،بلع و استنشاق بخارات آن باعث بروز مسمومیت در بدن انسان شود. تجزیه این ماده منجر به تولید گاز سمی هیدروژن سیانید میکند.

خواص و ویژگی ها

برخی از خصوصیات فیزیکی این ماده در زیر ذکر شده است :

فرمول شیمیایی :CuCN

وزن مولی :89.56گرم بر مول

شکل ظاهری : پودر یا کریستالی

دانسیته در دمای 20 درجه سانتی گراد:2.92 گرم بر سانتی متر مکعب

نقطه ذوب:474 درجه سانتی گراد

کاربردهای صنعتی

عمده ترین کاربرد این ماده در صنعت در ابکاری فلز مس بر روس سطوح فلزی یا الیاژهای دیگر میباشد .علاوه بر این از این ماده به عنوان کاتالیزو در پلیمریزاسیون و ماده ضدعفونی کننده در رنگ های دریایی و در تولید حشره کش ها نیز استفاده میشود .

برای کاربرد این ماده در ابکاری معمولا از محلول ترکیبی با سیانور سدیم استفاده میشود.در تولید محصولات  زینتی و کاربردهای سنتی این ماده از دیرباز مورد استفاده قرار میگرفته است. علاوه بر این برای ابکاری سایر فلزات از این ماده به عنوان لایه زیرین میتوان بهره گرفت.این ماده در ابکاری فلزات و الیاژهای بسیاری همچون فولاد ،روی ،الومینیوم ،مس ،منیزیم و نیکل و سرب مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از این ماده در صنعت ابکاری دارای مزایای بسیاری  از جمله : هدایت الکتریکی بالا،لحیم کاری بهتر،تشکیل رسوبات نرم و لطیف،محافظت شدن از پایه فلز در برابر حمله در محلول های اسیدی ،ایجاد سطح درخشان و جذاب در تولید وسایل تزئینی و...دارد.

مس به دلیل خواصی مانند ایجاد یک زیر لایه عالی برای پوشش های ثانویه ،قیمت به صرفه،بازده ابکاری بالا فکم خطر بودن برای محیط زیست و رسانایی الکتریکی بالا به یک عنصر مطلوب برای ابکاری تبدیل شده است .

ایمنی و خطرات

سیانور مس مانند سایر ترکیبات حاوی سیانور سمیت بالایی دارذد و میتواند سلامتی انسان را به خطر می اندازد .این ماده از طریق جذب پوستی ،استنشاق گازها و بلعیدن منجر به مسمویت شدید و حتی مرگ میشود .تجزیه این ماده و هیدرولیز ان منجر به تولید گاز هیدروژن سیانید میکند که بسیار سمی  است و استنشاق آن منجر به مرگ میشود. لذا ضروری است هنگام کار کردن با این ماده ضمن رعایت نکات ایمنی و مطمین شدن از تهویه مناسب محیط و استفاده از ماسک و دستکش و عینک محافظ MSDS این ماده به دقت مطالعه شده و نسبت به خطرات آن اگاهی لازم کسب شود.

یاسمن بازدید : 87 دوشنبه 22 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

اسنئارات پتاسیم نمک فلز پتاسیم و اسید استئاریک است .عمده ترین کاربرد این ماده به عنوان امولسیفایر در صنایع تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی است .یکی دیگر از خواصی که این ماده را پرکاربرد ساخته است خاصیت روان کنندگی است .

خصوصیات

شکل ظاهری :پودر سفید رنگ

بو:بوی چربی

فرمول شیمیایی:C18K35O2

وزن مولی:322.6 گرم بر مول

نقطه جوش:359.4 درجه سانتی گراد

نقطه اشتعال :162.4 درجه سانتی گراد

حلالیت : در اتانول ،متیل الکل و آب داغ محلول است . این ماده در محلول های عطری ،استر های ارایشی ،گلیکول ها ،اسید اولئیک ،روغن های معدنی و گیاهی  و موم ها نامحلول است.

 کاربردها

علاوه بر کاربردهای ذکر شده به عنوان روان کننده ،امولسیفایر این ماده در تولید محصولات ارایشی ،تولید لاستیک و پلاستیک و گریس کاربرد دارد . این ماده به عنوان یک عامل ضد خوردگی شناخته میشود. استئارات پتاسیم در محصولات شوینده خانگی ،برخی از غذا ها و محصولات ارایشی به عنوان عامل فعال کننده سطحی شناخته میشود و مورد استفاده قرار میگیرد . بسیاری از محصولات ارایشی و محصولات مراقبتی از پوست حاو این ماده هستند .استفاده از این ماده در تولید محصولات غذایی و نوشیدنی مجوز های لازم از سازمان غذا و دارو امریکا FDA و CIR را دارد .علاوه بر کاربردهای ذکر شده این ماده به عنوان یکی از مهمترین افزودنی ها در صنایع تولید کننده لاستیک و پلاستیک به خصوص در تولید PVC مورد استفاده قار میگیرد . در صنعت نساجی در فرایند تولید منسوجات از استئارات پتاسیم به عنوان عامل نرم کننده بهره میبرند.

 

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 45
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 44
  • بازدید ماه : 251
  • بازدید سال : 2,807
  • بازدید کلی : 14,919