loading...
دانستنی های شیمی
یاسمن بازدید : 149 شنبه 20 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

آنتی اکسیدان 6ppd دارای فرمول شیمیایی C18H24N2 میباشد .ساختار شیمیایی این ماده دارای دو حلقه بنزنی است .شکل ظاهری فرم خالص به صورت جامد و سفید رنگ است که در مجاورت هوا اکسید شده و به رنگ قهوه ای تبدیل میشود.این پلیمر که در صنعت استیک سازی مورد استفاده قرار میگیرد به شکل گرانول های قهوه ای متمایل به بنفش میباشد. حلالیت این ماده در حلال های مختلف متفاوت است .در آب نامحلول است ،در اتر به صورت محدود حل میشود و در حلالهای آروماتیک مثل دی کلرومتان،تولوئن،اتیل استات،استون،بنزن و... محلول میباشد.

از این ماده در صنایع تولید کننده لاستیک به منظور افزایش مقاومت لاستیک نسبت به حرارت و گرما و نوسانات مکانیکی استفاده میشود.

خصوصیات فیزیکی

فرمول شیمیایی:C18H24N2

شکل ظاهری :گرانول قهوه ای تیره متمایل به بنفش

جرم مولی:268.40 گرم بر مول

دانسیته:0.986-1.000گرم بر سانتی متر مکعب

نقطه ذوب: 46الی 51 درجه سانتی گراد

کاربرد

در صنایع تولید  کننده لاستیک و تایر خودروها از آنتی اکسیدان 6PPD به منظور افرایش مقوات گرمایی و مکانیکی محصول تولیدی نهایی استقاده میشود زیرا این ماده دارای خواص منحصربه فردی است که باعث میشود کمتر از پارامتر های محیطی مثر دمای بالا اثر پذیرد.بنابراین از این ماده برای جلوگیری از ترک خوردگی و افزایش طول عمر و کیفیت لاستیک در فرمولاسیون لاستیک استفاده میشود.

یاسمن بازدید : 240 چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

کلرید روی چیست؟ زینک کلراید با فرمول شیمیایی ZnCl2  جامدی کریستالی و سفید رنگ یا بی رنگ است .این ماده جاذب الرطوبه است و حلالیت بالایی در اب دارد .

خصوصیات فیزیکی

فرمول شیمیایی: ZnCl2

وزن مولی:136/315 گرم بر مول

شکل ظاهری :جامد سفید رنگ

دانسیته: 2/907 گرم بر سانتی متر مکعب

حلالیت در آب:432/0 گرم  در 100 گرم آّب

حلالیت : در اتانول ،گلیسرول،استون حل میشود

حلالیت در الکل:430/0 گرم در 100 میلی لیتر

سنتز و تولید

روش سنتز کلرید روی مطابق با واکنش زیر از برهمکنش بین هیدروژن کلرید با روی فلزی است Zn(s) + 2 HCl → ZnCl2 + H2(g)

از این واکنش کلرید روی خشک تولید  میشود.برای تهیه فرم آبدار این محصول از برهمکنش نمک های روی مثل سولفید روی یا اکسید روی با هیدروکلریک اسید تولید میشودZnS(s) + 2 HCl(aq) → ZnCl2(aq) + H2S(g) .

کاربردهای و مصارف کلرید روی در صنعت

از کلرید روی در صنایع مختلفی میتوان استفاده کرد . برای مثال در متالورژی از این ماده به عنوان شار استفاده میشود . در صنایع دیگری مانند تصفیه آب ،کشاورزی ،ساخت باتری،صنایع مرتبط با نفت و گاز ،صنایع تولید کننده رزین های تبادل کننده یون، صنایع تولید چسب و رزین،جوشکاری و....کلرید روی میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

از کاربرد این ماده در متالورژی به کاربرد کلرید روی به عنوان شار یا فلاکس در حمله به اکسید فلزی  در لحیم کاری یا متالورژی و جوش کاری اشاره کرد . به علاوه  میتوان در جوش های گالوینیزه و پوشش دهی سطوح نیز از این ترکیب شیمیایی استفاده کرد.

در سیستم های ذخیره انرژی مثل سولار سل و باتری ها این ماده عنوان الکترولیت کاربرد دارد. همچنین در صنایه نساجی در تولید الیاف نسوز میتوان از کلرید روی بهره برد.

چگالی بالای این ماده شیمیایی آن را به گزینه مناسبی برای استفاده به عنوان فیلر در صنایع نفت و گاز برای حفاری چاههای نفت تبدیل کرده است.

ایمنی و خطرات

برای جلوگیری از اسیب های احتمالی این ماده شیمیایی لازم است قبل از کار کردن با ان دیتا شیت یا برگه اطلاعات ایمنی زینک کلرید به دقت مطالعه شود.با افزایش دما کلرید روی تجزیه میشود و گازهای اکسید روی و هیدروژن کلرید آزاد میکند.محلول آبی کلرید روی خاصیت اسید قوی دارد و میتواد هنگام تماس با پوست یا چشم آسیب های جدی وارد کند . در صورت تماس محلول ابی و اسیدی کلرید روی با چشم یا پوست ضروری است موضع مورد نظر با مقدار بالایی از اب شستشو داده شود .

یاسمن بازدید : 85 دوشنبه 15 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

سیترات سدیم یکی از نمک های فلز سدیم است . این ماده شامل سه نوع نمک به نام مونو سدیم سیترات ، دی سدیم سیترات و تری سدیم سیترات میباشد.شکل ظاهری نمگ سدیم سیترات به صورت پودر یا کریستال جامد سفید رنگ یا گرانول میباشد .این میاده میتواند رطوبت هوا را جذب کند و حالت خمیری به خود بگیرید . حلالیت سدیم سیترات در آب بالا و در الکل نامحلول میباشد . ترش مزه غیر سمی و خنثی است و پایداری خوبی در دمای دمای محیط دارد.

برای تولید سدیم سیترات از واکنش بین اسید سیتریک با سدیم هیدروکسید استفاده میشود .پس از طی شدن واکنش خنثی سازی تری سدیم سیترات به عنوان محصول واکنش تولید مشود.

در صنایع تولید محصولات غذایی از تری سدیم سیترات به عنوان یکی از مهمترین افزودنی های به کار رفته در این صنعت استفاده میشود . علاوه بر صنعت تولید محصولات غذایی سدیم سیترات در صنایع دیگری مانند نفت  گاز و حتی پزشکی نیز کاربرد دارد.

یکی از عمده ترین کاربردهای نمک های سیترات سدیم در صنایع تولید محصولات غذایی است .این ماده با شاخص E331 به عنوان یک افزودنی غذایی مهم شناخته میشود .در تولید محصولات غذایی مثل نان به عنوان جایگزینی برای جوش شیرین کاربرد دارد . علاوه بر استفاده از این ماده در رومال نان ، این ماده به دلیل طعم ترش و شوری که دارد ب نمک ترش نیز معروف است و به عنوان طعم دهنده و نگهدارنده در تولید محصولات غذایی از جمله نوشیدنی ها و نوشابه ها مورد استفاده قرار میگیرد.این ماده نقش انتی اکسیدانی و جدا کننده نیز دارد . میتواند اسیدیته غذاها را کاهش دهد.

به علاوه میتوان از این ماده به عنوان امولسیون کننده روغن استفاده کرد.

به جز کاربردهای خوراکی این نمک سدیم به دلیل خاصیت قلیایی که دارد برای خنثی سازی اسید مازاد در خون و ادرار انسان مورد استفاده قرار میگیرد. از تاثیر این ماده در بدن میتوان به این مورد اشاره کرد که سدیم سیترات بعد از جذب شدن در بدن به یون های سازنده اش یعنی کاتیون سدیم و انیون سیترات تجزیه میشود انیون های سیترات  پس از متابولیزه شدن به یون بی کربنات تبدیل میشوند  که با افزایش غلظت این یون بی کربنات در پلاسمای خون یون هیدروژن مازاد بافر شده و پی اچ خون را افزایش میدهند باعث برگشت اسیدوز میشوند .

سیترات سدیم به عنوان یک ماده ضد انعقاد در پزشکی شناخته میشود و در زمان خون گیری از آن استفاده میشود.

از انجایی که این ماده باز مزوج اسید سیتریک اسیت به عنوان عامل بافری کننده و تنظم PH مورد استفادع قرار میگیرد.

در صنعت از این ماده برای از بین بردن رسوب کربنات در بویلر ها ااستفاده میشود.

یاسمن بازدید : 225 شنبه 13 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

کلرید باریم یکی از ترکیبات شیمیایی معدنی با فرمول شیمیایی BaCl2 میباشد که از طریق برهم کنش مستقیم باریم با کلر سنتز میشود .این ماده به شکل جامد و پودر سفید رنگ است که حلالیت بالایی در آب دارد . این نمک باریم رنگ زرد متمایل به سبز به شعله میبخشد.

خواص و ویژگی ها

وزن مولی: خشک 208.23 گرم بر مول

دی هیدرات 244.26 گرم بر مول

دمای جوش : 1560 درجه سانتی گراد

دمای ذوب: 962 درجه سانتی گراد

دانسیته: خشک 3.856 گرم بر سانتی متر مکعب و دی هیدرات 3.0979 گرم بر سانتی متر مکعب

حلالیت در آب در دمای 20 درجه سانتی گراد: 35.8 گرم در 100 میلی لیتر

واکنش تولید

روش تولید این ماده شامل یه واکنش دو مرحله ای میباشد ومرحله اول شام واکنش دادن باریت با کربن در دمای بالا میباشد  که طی این واکنش BaS تولید میشود و بعد از واکنش این محصول واسطه با اسید کلریدریک کرید باریم تولید میشود . برای تولید کلرید باریم هیدراته از واکنش باریم هیدروکسید یا کربنات باریم با هیدروکریدریک استفاده میشود.

این ماده سمی است و به دلیل سمیت بالای آن نمیتوان در موارد گسترده ای در صنعت و آزمایشگاه از ان استفاده کرد.

این ماده در صنایعی مانند تصفیه پس اب ،پایدار کننده PVC روان کننده روغنی ،تولید مواد شیمیایی مانند کرومات باریم و فلوراید باریم اشاره کرد.علاوه بر موارد ذکر شده کلرید باریم به دلیل بخشیدن رنگ زرد متمایل به سبز به شعله در تولید محصولات آتش بازی مورد استفاده قرار میگیرد.

کشور های چین ،ژاپن و هند در منطقه اقایانوس ارام بیشترین سهم ار تولید محصولات تصفیه آب و پساب را به خود اختصاص داده اند .صنایع تصفیه آب و پساب، تولید پلیمر های PVC، صنایع تولید  فولاد،صنایع تولید رنگ و پلیمر و پوشش دهنده های سطوح از اصلی ترین مصرف کنندگان کلرید باریم میباشند و افزایش روز افزون تولیدات این صنایع و استفاده بیشتر بشر منجر به افزایش میزان تولید محصولات شیمیایی و کلرید باریم و تقاضایی بیشتر در منطقه آسیایی اقیانوس ارام که به APAC موسوم است شده است.در کشور های حاشیه خلیج فارس نیز به دلیل کمبود منایع آب شیرین و با افزایش رشد جمعیت نیاز به اب شیرین و تاسیسات تصفیه آب رشد چشمگیری داشته است که انتظار میرود در اینده ای نه چندان دورمیزان تقاصا صنایع تصفیه اب در این کشور ها افزایش یابد .

سمیت و ایمنی

نمک های عنصر باریم در آب محلول و به شدت سمی هستند . از ترکیبات شیمیایی سدیم سولفات و منیزیم سولفات به عنوان پادزهر کلرید باریم استفاده میشود . زیرا تشکیل سولفات باریم میدهند که ترکیبی نامحلول در اب است و غیر سمی میباشد . .

استنشاق بخارات حاوی کلرید باریم ،بلیعدن این ماده شیمیایی و تماس آن با پوست بدن یا چشم به دلیل سمی بودن منجر به تحریک و اسیب دیدگی سیستم تنفسی ،تحزیک پوست ،چشم،سوختگی پوستی ،و... از جمله عوارض تماس با این ماده شیمیایی سمی میباشد .

 

یاسمن بازدید : 161 چهارشنبه 10 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

پتاسیم سیترات به عنوان یکی از مشتقات اسید سیتریک با فرمول شیمیاییK3C6H5O7 یک پودر سفید رنگ که به صورت چجامد کریستالی میباشد دارای وزن مولی306.395 گرم بر مول است که حدود 28 درصد وزن آن مربوط به پتاسیم میباشد .

خصوصیات

دانسیته :1.98 گرم بر سانتی متر مکعب

نقطه ذوب :180 درجه سانتی گراد

نقطه جوش 230 درجه سانتی گراد

حلالیت :محلول در گلیسیرین و آب نامحلول در اتانول

این ماده به صورت طبیعی در محصولاتی مثل سبزیجات و میوه هایی که سرشار از فیبر میباشند یافت میشود . بنابراین با مصرف مداوم این محصولات طبیعی میتوان پتاسیم مورد نیاز بدن را تامین کرد .این ماده دارای خاصیت قلیایی است و میتوان به عنوان یک کنترل کننده PH از ان یاد شده است.

کاربرد و موارد استفاده

این ماده در تولید بسیاری از محصولات مراقبت شخصی مانند محصولات شوینده مثل شامپو وصابون ، تولید محصولات ارایشی ، محصولات مراقبت از پوست،رنگ مو،محصولات بهداشتی کودکانو... مورد استفاده قرار میگیرد.

این ماده دارای خاصیت پاک کندگی میباشد به هخمین دلیل در تولید بسیاری از محصولات شوینده میتواند مورد استفاده باشد .

گرید غذایی پتاسیم سیترات در صنایع تولید محصولات غذایی برای تولید محصولاتی مانند غذاها و نوشیدنی های فراوری شده به عنوان یک نگهدارنده مورد استفاده قرار میگیرد .

به دلیل خاصیت این ماده در کنترل  PH  این ماده در داروسازی و پزشکی هم کاربرد دارد . این ماده میتنواند به عنوان عامل بافری کننده استفاده شود و برای تنظیم PH  در محصولات غذایی بسیاری مثل نوشیدنی های الکی به کار میرود.این ماده میتواند منجر به کاش خطر ابتدا به سنگ کلیه در انسان شود. به علاوه نقش مهمی در کنترل فشار خون بازی میکند و با کنترل فشار خون خطر سکته مغزی را کاهش میدهد .میتواند سنگ کلیه را ازبین ببرد و خاصیت اسیدی ادرار را کاهش دهد و از دفع کلسیم جلوگیری میکند بنابراین باعث بهبود سطح کلسیم در استخوان و عملکرد ان میشود بنابراین از پوکی استخوان جلوگیری میکند .

عوارض مصرف

استفاده از این ماده در افرادی که از بیماری های معده رنج میبرند توصیه نمیشود.چون میتواند باعث بروز مشکل در سیستم گوارش،مری ،معده و روده بشود . بهترین زمان برای مصرف دارویی این ماده همراه با غذا میباشدیا حداکثر نیم ساعت پس از آن.قرص این ماده نباید جویده یا مکیده شود .پس از مصرف این مادهنباید تا نیم ساعت دراز کشید.

عوارض مصرف این دارو میتواند در معده ،سوزن سوزن شدن دست و پا و زبان ،ضعف عضلانی ،اریتمی قلبیو ... شود . در صورتی که از این ارو استفاده میکنید نباید ناگهانی مصرف ان را متوقف کنید چرا که که این عمل میتواند باعث تشدید عوارض مصرف این ماده شود .

یاسمن بازدید : 208 سه شنبه 09 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

فسفونوبوتان چیست؟ این ماده با نام ایوپاک 2-Phosphonobutane -1, 2, 4-Tricarboxylic Acid  که در بازار با نام اختصارس فسفونو بوتان یا pbtc شناخته میشود.

خواص و ویژگی ها

فرمول شیمیایی :C7H11O9P

وزن مولی : 270.13 گرم بر مول

شکل ظاهری: پودر خشک  یا مایع زرد و شفاف

دانسیته: 1.27 الی 1.30 گرم بر سانتی متر مکعب

حلالیت در آب : محلول

فسفونو بوتان چه کاربردهایی دارد؟

فسفونو بوتان  به دلیل خواص و ویژگی هایش  دارای کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف میباشد.از مهمترین موارد مصرف این ماده میتوان به کاربرد ان در واحدهای صنعتی که با آب سرو کار دارند اشاره کرد . این ماده یه عامل ضد خوردگی و آنتی اسکالانت است . در  واحد های صنعتی که از سیستم های خنک کننده استفاده میکنند وجود یون های فلزی و عوامل افزایش سختی آب مانند کربنات کلسیم میتواند باعث به وجود امدن مشکلاتی مثل تشکیل رسوب در لوله ها و مسیر ها یی که آب از آن گذر میکند و خوردگی شوند . به دلیل متفاوت بودن دما و فشار در قسمت های مختلف مسیر های آبی رسوباتی مانند کلسیم تشکیل میشوند که میتواند اسب های بسیار را به سیستم وارد  کرده و بازدهی را به شدت کاهش دهند و در دراز مدت باعث به وجود اوردن هزینه بسیاری برای تعمیر سیستم و تجهیزات به بار بیاورند.به همین دلیل لازم است در این صنایع راه هایی برای کنترل رسوب ها تعبیه شود . یکی از مناسب ترین این راه حل ها استفاده از کنترل کننده های رسوب میباشد . مواد پایه فسفونات یکی از بهترین مواد شیمیایی به کار رفته به عنوان کنترل کننده رسوب ها در این تجهیزات میباشد . این مواد میتوانند با دیسپر کردن مواد معدنی و یون های فلزی در خود تشکیل رسوب را کنترل کرده و به خوبی  مانع از تشکیل رسوب در این تنوع تجهیزات شوند .

مزایای استفاده از PBTC

یکی از مزایای استفاده از این ماده مقرون به صرفه بودن آن نسبت به سایر موادی که به عنوان انتی اسکالانت در این صنایع به کار میروند میباشد . این ماده کاربرد خوبی برای کنترل رسوبات کربنات کلسیم دارد .در محیط های که دارای دما،قلیاییت وسختی بالا هستند کاربرد بسیاری دارد .

علاوه بر موارد ذکر شده که عمده  ترین کاربرد فسفونو بوتان در صنایع مرتبط با آب و تصفیه آب بود . این ماده دارای کاربردهای دیگری نیز میباشد . از دیگر کاربرد های PBTC در صنعت میتوان به استفاده از آن در صنایع تولید محصولات شوینده صنعتی ،استفاده در سیستم های آب مورد استفاده در صنایع کشاورزی ،تولید کود و علف کش اشار کرد.

این ماده به عنوان یکی از اصلی ترین فوسفونات ها ی مورد استفاده در تولید محصولات شوینده صنعتی شناخته میشود . این ماده به دلیل توانایی در کم کردن میزان سختی آب و جلوگیری از تشکیل رسوب  در این صنعت مورد استفاده قرار میگیرد.

ایمنی و خطرات

تماس این ماده با چشم میتواند اسیب بسیاری به جشم وارد کند . استنشاق این ماده میتواند باعث بروز مشکلات حاد تنفسی شود .

تماس این ماده با پوست باعث لطمه و اسیب رسیدن به پوست میشود.لازم است به منظور رعایت ایمنی قبل از استفاده و کار کردن با این ماده دیتا شیت ان با دقت مطالعه شود.

 

یاسمن بازدید : 148 یکشنبه 07 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

گلیسیرین مونو استئارات که با نام گلیسرول مونو استئارات نیز شناخته میشود یکی از ترکیبات خانواده مونو گلیسیرید ها است . نام اختصاری این ماده GMS میباشد و کاربرد عمومی ان به دلیل نقش امولسیفایری در تولید محصولات غذایی مورد استفاده قرار میگیرد . از لحاظ ساختار شیمیایی میتوان گفت که این ماده  گلیسرول استر اسید استئاریک است .

خصوصیات

فرمول شیمیایی :  C21H42O4

وزن مولی :358.563 گرم بر مول

شکل ظاهری:جامد سفید رنگ

نقطه ذوب: 57الی 65 درجه

حلالیت :در اب نامحلول است

دانسیته : 1.03 گرم بر سانتی متر مکعب

نقطه اشتعال:230 درجه سانتی گراد

گلیسرین مونو استئارات انواع مختلفی دارد این ماده دارای سه استریو ایزومر اورتو متا و پارا میباشد . استریوایزومر گروهی از ایزومرهای ماده شیمیایی هستند که فقط در نحوه قرار گرفتن اتم ها در فضا با هم متفاوت هستند این ایزومر ها دارای اتصال اتمی مشابه هستند به همین دلیل است که به استریوایزومرها ایزومر فضایی نیز گفته میشود. و همچنین دارای دو انانتیومر 1-گلیسرول مونو استئارات و 2-گلیسرول مونو استئارات میباشد .انانیومر ها همان ایزومرهای نوری هستند که با نام همپار نوری نیز شناخته میشوند این ایزومر ها دارای تصویرایینه ای  قابل انطباق میباشند.

بدن انسان میتواند به طور طبیعی با تجزیه چربی ها توسط لیپاز در لوزالمعده این ماده را تولید کند .

گلیسرول مونو استئارات چه کاربردهایی دارد؟

عمده ترین بازار مصرف این ماده در تولید محصولات غذایی میباشد . GMS یک افزودنی غذایی است زیرا به دلیل خاصیت آنتی کیکینگ ،امولسیفایر و نگهدارنده در تولید ماد غذایی مختلف مورد استفاده قرار میگیرد . گرید غذایی این محصول از سازمان غذا و دارو امریکا FDA مجوز های لازم برای استتفاده به عنوان افزودنی غذایی در صنایع تولید مواد خوراکی را کسب کرده است .

نقش امولسیفایری این ماده باعث میشود به عنوان یک افزودنی مناسب در تولید محصولاتی مانند نان ،کیک،دسر،مارگارین و ... پر استفاده باشد. به ار بردن این ماده در غرایند پخت نان باعث میشود که در گذر زمان کیفیت و مزه نان تغییر نکند و علاوه بر ان از خشک شدن زودهنگام نان جلوگیری میکند . این اتفاق به دلیل خاصیت این ماده در نگه داشن دو فاز اب و روغن نار هم میباشد . به همین دلیل از ان در تولید مارگارین و کیک به منظور عامل جلوگیری کننده از خشک شدگی استفاده میشود.

همچنین در تولید محصولاتی مثل بستنی و خامه این ماده به منظور حجم دهی و فرم دهی به این محصولات مورد استفاده قرار میگیرد که باعث میشود بافت صاف و یکدستی به وجود بیاید.

علاوه بر کاربردهای زیادی که این ماده در صنایع تولید محصولات غذایی دارند این ماده به عنوان مکمل غذایی ،مصارف صنعتی ،دارو سازی و پزشکی و... کاربردهای فراوانی دارد .

 

یاسمن بازدید : 66 پنجشنبه 04 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

ادتا چیست ؟اتیلن دی آمین تترا استیک اسید  که با فرمول شیمیایی C10 H16N2O8 معرفی میشود به عنوان یک لیگاند شش دندانه و عامل کلاته کننده کاربرد های بسیاری دارد .این مده که به خوبی در اب حل میشود در دو نوع ادتا 2 سدیم و ادتا 4 سدیم تولید میشود.

خصوصیات و ویژگی های فیزیکی این ماده

جرم مولی :292.244 گرم بر مول
شکل ظاهری : پودر سفید رنگ

دانسیته : 0.860 گرم بر سانتی متر مکعب

روش تولید این ماده اولین بار از واکنش بین دو ماده  اتیلن دی آمین و کلرو اسیتیک اسید معرفی شد اما امروزه راه های دیگری نیز وجود  ارد مثل واکنش بین اتیلن دی امین فرمالدهید و سدیم سیانید که در مرحله اول تولید نمک سدیم میکند و در گام های بعدی به فرم اسیدی تبدیل میشود.

کاربردهای ادتا

این ماده کاربردهای بسیاری در صنعت و پزشکی و دندان پزشکی دارد

به خاطر خاصیت کلاته کننده ادتا از این ماده به منظور حذف یون های فلزی موجود در اب استفاده میکند . شش دندانه بودن این لیگاند به طور کلی عامل انحلال سنگ اهک میباشد .از این ماده به عنوان عامل نگهدارنده و پایدار کننده در صنایع تولید مواد غذایی برای جلوگیری از رنگ زدایی اکسایشی کاتالیزوری به وسیله یون های فلزی استفاده میشود.

در تولید محصلات شوینده مختلف مثل محلول های پاک کننده از ادتا به عنوان ماده اولیه استفاده میکنند زیرا یون های فلزی موجود در اب هنگام شستشو تمایل دارند که با مولکوا های صابون یا شوینده پیوند برقرار کنند و ایجاد رسوب بر روی الیاف پارچه میکنند که این اتفاق منجر به چرک مردگی پارچه میشود  اضافه کرن ادتا به محصولات شویندع به منظور برقراری پیوند ادتا با یون های موجود در اب میباشد که از ایجاد رسوب و لکه بر روی پارچه جلوگیری کند.

علاوه بر صنعت از ادتا در بخش درمان داروسازی و دندان پزشکی نیز استفده میشود . یکی از مهمترین کاربردهای ان در دندان پزشکی و در تولید موادی است که در درمان کانال ریشه دندان استفاده میشود.

در تولید قطره های چشمی نقش نگهدارنده دارد و در آزمایش خون از این ماده به عنوان عامل ضد انعقاد استفاده میشود .

علاوه بر این ها ادتا نقش دیسپرس کنندگی دارد  و در جراحی های چشم از این ماده به منظور کاش دادن رشد باکتری ها در جراحی های چشم استفاده میشود. یکی دیگر از کاربردهای ادتا نقش انتی اکسیدانی ان میباشد که میتواند از اسیب زدن رادیکال های ازاد به دیواره عروق در بدن انسان جلوگیری کند .

خطرات محیط زیستی

این ماده طول عمر بالایی دارد و تجزیه شدن ان در طبیعت به کندی انجام میشود .برای حذف این ماده از پساب های صنعتی استفاده از میکروارگانیسم ها چیزی در حدود 80 درصد کارایی نشان داده اند .

یاسمن بازدید : 125 سه شنبه 02 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

سدیم لوریل سولفات که در بازار با نام اختصاری SLS شناخته میشود یکی از مواد اولیه شیمیایی پر کاربرد به خصوص در صنایع تولید کننده محصولات شوینده میباشد .

ویژگی های فیزیکی

وزن مولکولی :288.372 گرم بر مول

شکل ظاهری : جامد سفید رنگ متمایل به زرد یا کرمی  و بدون بو

دانسیته : 1.01 گرم بر سانتی متر مکعب

نقطه ذوب : 206درجه سانتی گراد

کاربردهای سدیم لوریل سولفات

این ماده با نام های دیگری نیز شناخته میشود از جمله :سدیم مونو دودسیل سولفات ، سدیم مونو لوریل سولفات ، سدیم دودکان سولفات ، سدیم کوکو سولفات ،هیدروژن سولفات ،نمک سولفوریک اسید مونو دودسیل استر سدیم .

برای تولید این ماده در چند مرحله  از واکنش سولفوریک اسید با لوریل الکل هیدروژن سولفات استفاده میشود. که در گام بعدی هیدروژن کربنات به واکنش محصول مورد نظر ما تولید میشود.

مهمترین و عمده ترین بازار مصرف این ماده اولیه شیمیایی صنایع تولید کننده محصولات شوینده مختلف هستند این ماده در محصولاتی مثل مواد شوینده مختلف ،خمیر دندانو ... کاربرد دارد از دیگر صنایعی که در تولیدات خود از این ماده به عنان یک ماده شیمیایی اولیه استفاده نیکنند میتوان به تولید محصولات ارایشی ، به عنوان ماده افزودنی به بتن، در تولید حشره کش ها ،در صنعت دباغی برای نرم کردن چرم  در صنایع نساجی و کاغذ سازی به عنوان نرم کنده ، داروسازی و... نام برد .

این ماده در شونده ها نقش سورفکتانت دارد که برای زدودن لکه های چربی و روغنی استفاده میشود .

به عنوان عامل امولسیفایر در صنایع تولید لاستیک و پلاستیک میتوان از این ماده استفاده کرد.

 

آسیب ها و خطرات

ازمایش ها و تحقیقات به عمل امده بر روی موش های ازمایش گاهی نشان داده است که برای حیواناتی که در معرض این ماده قرار داشته اند دچار عوارضی مانند سوزش چشم ، سوزش پوست ،اسیب رسیدن به دستگاه تنفسی و صدمه دیدن تنفس ،اسهال و در موارد شدید تر منجر به  مرگ شده است .

در صورتیئکه این ماده در غلظت های بالاتر از 1 درصد در تماس با پوست بدن انسان شود و بلافاصله برای شستشوی ان اقدام نشود منجر به ایجاد زخم و جراجت در ناحیه و مورد تماس میشود .

این ماده در تولید خمیر دندان بسیار کاربرد دارد .اما گاهی استفاده از خمیر دندان هایی که حاوی SLS  اتست برای افرادی که نسبت به ان حساسیت دارند میتواند باعث ایجاد زخم در دهان بشود .

گفته شده است که در صورت ورود این ماده به بدن به مدت 5 روز میتواند در بدن انسان باقی بماند و در طی این مدت اندام های حیاتی بدن مثل دستگاه تنفسی یا ریه ها ريه ها، کبد،قلب و مغز انسان را تحت تاثیر قرار میدهد .

یاسمن بازدید : 81 یکشنبه 31 فروردین 1399 نظرات (0)

تری سدیم سیترات یک ماده شیمیایی است که به اختصار با نام سدیم سیترات نیز شناخته میشود.این ماده که یکی از نمک های اسید سیتریک میباشد با فرمول شیمیایی C6H9Na3O9 شناخته میشود.

ویژگی ها

از جمله خصوصیات فیزیکی این ماده میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

فرمول شیمیایی :C6H9Na3O9 یا C6H5Na3O7.2H2O

وزن مولی : 294.1 گرم بر مول

شکل ظاهری : جامد کریستالی

دانسیته:1.7 گرم بر سانتی متر مکعب

نقطه ذوب :بیشتر از 300 درجه سانتی گراد

حلالیت در آب :77 گرم در 100 میلی لیتر آب

موارد مصرف

از این ماده به عنوان یک افزودنی خوراکی درتولید محصولات غذایی استفاده میشود . ای ماده باعث طعم دهندگی به نوشیدنی های با مزه ترش میشود . علاوه بر نوشیدنی از این ماده در تولید محصولات غذایی مثل ژله ، بستنی،مرجا و مارمالاد ،انواع محصولات لبنی مثل ماست، پنیر های فراوری شده ،شیر خشک و ... کاربرد دارد . این ماده به عنوان عامل امولسیفایر در تولید پنیرها استفاده میشود.در تولید ژله و ژلاتین ها  به دلیل خاصیت کنترل کنندگی PH  از ان استفاده میشود.

در کنار این کاربرد ها از تری سدیم سیترات به دلیل اینکه این ماده یکی از نمک های اسید سیتریک میباشد  و خاصیت قلیایی ضعیفی دارد در تولید بافر های بیولوژیکی استفاده میشود .

اسید سیتریک یک اسید الی ضعیف با فرمول شیمیایی C6H8O7 میباشد این ماده که به وفور در مرکباتی مثل پرتقال یا لیموترش وجود دارد با نام جوهر لیمو نیز شناخته میشود.در سراسر جهان این ماده به تولید انبوده رسیده است زیرا اسید طبیعی موجود در مرکبات نمیتواند جوابگوی نیاز به این ماده در صنعت باشد .میزان تولید سالیانه این ماده در جهان بیش از 2 میلیون تن گزارش شده است .به طور کلی سیترات ها از مشتقات این اسید تولید میشوند . میتوان گفت این اسید سیتریک یکی از مهمترین اسید های الی است که با استفاده از روش های تخمیری در تناژهای بالا تولید میشود.

اسید سیتریک کاربردهای بسیاری در صنعت دارد .از مهمترین و عمده ترین مصارف این ماده در تولید محصولات غذایی در صنعت غذا میباشد. این ماده در تولید انواع غذا ها و نوشیدنی و دسر ها استفاده میشود.نوشیدنی های غیر الکلی مانند نوشابه های گازدار و ابمیوه ها حاوی 0.5 درصد از این اسید هستند.

به علاوه به دلیل خاصیت اسیدی ضعیف و بافری این ماده در داروسازی نیز کاربرد دارد .اینماده به دلیل طعم ترش برای ایجاد طعم ترش به جای شیرین در برخی از داروها استفاده میشود.

در کنار کاربردهای این ماده به عنوان یک افزودنی غذایی در پزشکی نیز به عنوان یک داروی ضد انعقاد استفاده میشود.

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 45
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 58
  • بازدید ماه : 265
  • بازدید سال : 2,821
  • بازدید کلی : 14,933