loading...
دانستنی های شیمی
یاسمن بازدید : 70 سه شنبه 26 فروردین 1399 نظرات (0)

پلی الومینیوم کلراید یک ترکیب پلیمری معدنی است . مونومر این ترکیب کمپلکس دو هسته ای از الومینوم است.

  فرایند تولید

روش تولید این ماده از طریق واکنش اسید کلریدریک با هیدروکسید الومینیوم میباشد .

مهمترین کاربرد این ماده در فرایند های مرتبط با تصفیه ا است . ین ماده به دلیل خاصیت منعقد کنندگی خود در صنایع تصفیه اب  برای کاهش میزان کدری استفاده میشود در سال های اخیر استفاده از این ماده رشد چشمگیری داشته است در گذشته از دو ماده کلروفریک و الومینیوم سولفات به عنوان منعقد کننده استفاده میشد که امروزه PAC از انها پیشی گرفته است .

خواص و ویژگی های این ماده

از خصوصیات فیزیکی این ماده میتوان به شکل ظاهری این ماده اشاره کرد که  هم به صورت جامد و هم به صورت مایع است .فرم جامد ان هم به صورت پودر و هم کریستال میباشد که از رنگ سفید شیری تا زرد پررنگ یافت میشود.

به طور کلی منعقد کننده ها از طریق فشزده سازی لایه مضاعف الکتریکی که اطراف ذر کلوئیدی وجود دارد با ناپایدار سازی عمل انعقاد را انجام میدهند .پلی الومینیوم کلراید با روش جذب ذر سطح ذره کلوئیدی و ایجاد پل اتصال بین ذر و پلیمر فرایند ناپایدار سازی را انجام میدهد.با این کار سرعت ناپایدار سازی ذره افزایش یافته و ذرات رشد میکنند و فرایند جداسازی با سهولت بیشتری انجام میشود.

این خاصیت PAC را به ماده پرکاربردی در صنایعی مانند تصفیه آب اشامیدنی ، تصفیه پساب کارخانجات مواد شیمیایی و صنیاع نفت و پتروشیمی  و فاضلاب ، تصفیه فاضلاب های شهری ،تصفیه پساب کشاورزی ،در صنایع تولید کاغذ و فراورده های سلولوزی و همچنین در صنایع مرتبط با تولیدات چرمی ،نساجی و....

استفاده از PAC چه مزیت هایی دارد؟

این ماده قابلیت استفاده در رنج دمایی مختلف را دارد طوریکی که حتی در دماهای بسیار پایین و اب سرد نیز عملکرد چشمگیری دارد .طوریکی عملکرد این ماده نسبت به ساید منعقد کننده ها در اب سرد با کدورت پایین و حتی اب الوده به مواد الی سنگین بسیار بهتر است. لازم به ذکر است در دماهای پایین استفاده از سولفات آلومینوم کاربردی نمیباشد.علاوه بر این در طیف وسیعی از PH از پنج تا 9 استفاده میشود و پس از انجام فرایند انعقاد مقدار PH محیط و خاصیت بازی را کم میکند.این ماده با کم کردن حجم لجن موجود در پساب باعث افزایش تراکم و چگالی ان میشود.از لحاظ هزینه استفاده از این ماده نسبت به سایر منعقد کننده به صرفه تر است .در فرایند انعقاد استفاده از این ماده نسبت به سولفات آلومینیوم 30 تا 60 درصد کمتر میباشد و به همین جهت با تولید لجن کمتر نسبت به سولفات الومینیوم ارجحیت دارد .

یاسمن بازدید : 112 یکشنبه 24 فروردین 1399 نظرات (0)

اسید سیتریک که با نام جوهر لیمو نیز شناخته میشود یک اسید آلی ضعیف با فرمول شیمیایی C6H8O7 است . این ماده به صورت طبیعی از برخی سبزیجات و میوه هایی مانند مرکبات یافت میشود. پرتقال و لیمو ترش منابع سرشار از این ماده هستند. اما استخراج این ماده از مرکبات پاسخگوی  نیاز بالای صنایع تولید محصولات غذایی به این ماده نمیباشد و لازم است که این ماده به صورت مصنوعی تولید شود. کاشف سیتریک اسید دانشمند مشهور ایرانی جابربن حیان است که در قرن هشتم کشف شد.

به طور کلی اسید سیتریک دو نوع خشک و آبدار دارد . به جز فرمول شیمیایی تفاوت این دو نوع از اسید سیتریک در شکل ظاهری و نحوه فراوری است . اسید سیتریک خشک یا انهیدروس به شکل ظاهری پودر است که از تبلور اب گرم تولید میشود و فرم هیدراته ان که اسید سیتریک مونوهیدرات نامیده میشود به شکل جامد کریستالی است این ماده از تبلور با اب سرد حاصل میشود.با افزایش دما تا دمای 47 درجه فرم هیدراته این ماده با از دست دادن مولکول اب یه فرم خشک تبدیل میشود.

خاصیت نگهدارندگی آنتی اکسیدان و طعم دهندگی اسید سیتریک این ماده را به یک افزودنی جذاب در صنایع تولید مواد و محصولات غذایی مثل انواع غذاها ، فراورده های گوشی، کنسرو ها ، ژله ها و نوشیدنی ها تبدیل کرده است.

این ماده به دلیل دارا بودن سه گروه کروبوکسیلیک اسیدی در زیر گروه کربوکسیلیک اسید ها قرار میگیرد.

این ماده با از دست دادن پروتون یون سیترات تولید میکند .سیترات کلسیم که به نام جوهر لیمو شناخته میشود یکی از شناخته شده ترین نمک های یون سیترات است  که در تولید مواد غذایی به منظور افزایش طول عمر به عنوان نگهدارنده افزوده میشود.

تولید این ماده برای اولین بار به سال 1784 بر میگردد . پس از ان با کشف کپک پینی سیلین روش تتولید این ماده با استفاده از کپک اسپرژیل در بستر شکر با استفاده از اهک که برای ته نشین شدن اسید سیتریک  تولید شده به صورت نمک سیترات کلسیم استفاده میشود که در نهایت این ماده در حضور سولفوریک اسید به اسید سیتریک تبدیل میشود.

مهمترین بازار مصرف سیتریک اسید در تولید محصولات غذایی است . این ماده به عنوان طعم دهنده در تولید مواد غذایی ترش مزه استفاده میشود. علاوه بر این از این ماده به دلیل خاصیت اسیدیته برای حفظ ph استفاده میشود . در کنار موارد ذکر شده خاصیت انتی اکسیدانی این ماده نیز بسیار مورد توجه است .

به دلیل نیاز صنایع تولید کننده مواد غذایی در حجم های بالا به این ماده  استحصال این ماده از مرکبات جوابگوی نیاز ای صنایع نمیباشد وبا  تولید این ماده با روش های ذکر شده در مقیاس انبوه میتوان نیاز این صنایع را در سراسر دنیا برطرف کرد . واردات اسید سیتریک به کشور ها باید طبق قوانین و مقررات سازمان های مربوطه باشد زیرا با سلامت مردم ارتباط دارد .واردات این ماده در ایران طبق قوانین وزارت صمت و با نظارت غذا و دارو صورت میپذیرد.

 

 

یاسمن بازدید : 79 شنبه 23 فروردین 1399 نظرات (0)

اسید فسفریک با فرمول شیمیایی H3PO4 با نام ارتو فسفریک اسید نیز شناخته میشود.  این ماده کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف و تولید محصولات غذایی دارد . یکی ازنوشیدنی هایی که همه ما با آن اشنا هستیم نوشابه های گازدار کولا است که در تولید آن از اسید فسفریک به عنوان طعم دهنده استفاده شده است .

علاوه بر این از این ماده در تولید کود های شیمیایی ،اصلاح سطوح فلزی ،متالورژی و ... کاربرد دارد

 

خصوصیات فیزیکی

فرمول شیمیایی  H3PO4

جرم مولی 98گرم بر مول

شکل ظاهری جامد سفید رنگ یا مایع ویسکوز

اسید فسفریک خالص کریستال سفید رنگی است با دمای ذوب 42.35 درجه سانتی گراد . این ماده در 158 درجه شروع  به جوشیدن میکند و اجزایش از هم جدا میشود.

این ماده وقتی رقیق باشد بی رنگ و بی بو است که چگالی 1.65 گرم بر میلی لیتر دارد در دمای اتاق . دانسیته نوع جامد برابر ب 2و03  گرم بر میلی لیتر است . این ماده سمی ن و اتش گیر نمیباشد.

کاربردها

عمده ترین صنعتی که از اسید فسفریک به عنوان ماده اولیه استفاده میکند صنایع تولید کننده کودهای شیمیایی فسفاته  است این کود ها مانند سوپر فسفات ،دی امونیوم فسفات و مونو آمونیوم دی هیدروژن فسفات هستند .کودهای شیمیایی فسفر دار (فسفاته) به دلیل اینکه سرشار از عنصر فسفر میباشند بسیار برای رشد گیاهان ضروری هستند. زیرا منبع تامین فسفر مورد نیاز برای رشد گیاه میباشند.

این ماده با درصد خلوص 85 درصد تولید میشود . از اسید فسفریک 85 درصد در تولید محصولات غذایی استفاده میشود .این ماده به عنوان یک طعم دهنده مصنوعی به عنوان ایجاد طعم تند در محصولات غذایی استفاده میشود زیرا نسبت به طعم دهنده های طبیعی استفاده از این ماده از لحاظ اقتصادی  مقرون به صرفه تر است .چون تولید انبوه ای ماده را به عنوان جایگزین ارزان قیمتی تبدیل کرده است .


علاوه بر کاربردهای ذکر شده در صنایع دیگر به عنوان ضد زنگ ،پیل سوختی ،تولید کربن اکتیو ،تولید محصولات ارایشی ،عامل ضدعفونی در تولید محصولات لبنی و... میباشد

برای تولید این محصول از دو روش کلی استفاده میشود . روش تر و روش حرارتی دو روش برای تولید اسید فسفریک است.

 

علاوه بر کاربردهای ذکر شده این ماده در صنایع تصفیه آب به منظور کاهش سختی آب که ناشی از وجود یون های فلزانی مانند منیزیم و کلسیم در آب است استفاده میشود.به همین منظور در تولید

این ماده در دندان پزشکی برای اماده سازی عاج دندان و پاک سازی ان استفاده میشود . در فرایند تولید اسپررین از این ماده به عنوان یک کاتالیست خوب استفاده میشود.

گفته میشود سندی مبنی بر اینکه چه کسی اولین بار این اسید را تولید کرد در دست نمیباشد اما از شیمیدان و بازرگانی  به نام هنینگ برند به عنوان اولین کسی که لین ماده را تولید کرده یاد میشود

 

 

 

یاسمن بازدید : 99 دوشنبه 18 فروردین 1399 نظرات (0)

بنزالکونیوم کلراید چیست؟

یکی از نمک های امونیوم نوع چهارم که به دلیل خواص جالب توجه ش کاربرد زیادی در صنایع و پزشکی دارد بنز الکونیوم کلراید میباشد . این ماده که به صورت محلول های استاندارد 50 و 80 درصد تولید و تجاری میشود با نام های تجاری BC50, BC80, BAC50, BAC80 در بازار شناخته میشوند.

این ماده به عنوان سورفکتانت کاتیونی ، عامل انتقال فاز،و فعال کننده بیولوژیکی کاربردهای بسیاری دارد .

خواص فیزیکی

رنگ: محلول خالص بی رنگ با افزایش ناخالصی زرد روشن

حلالیت:

  • حلالیت بالا در استون و اتانول
  • حلالیت اهسته در اب

محلول ابی دارا خاصیت خنثی یا قایایی است

مزه: محلول اشباع طعم تلخ

بو: محلول اشباع دارای بو بادام

در محلول های با غلظت بالاتر از 50 درصد از ترکیباتی مثل الکل یا پلی اتیلن گلیکول به منظور اصلاح خواص و جلوگیری از ویسکوز شدن محلول و ژله ای شدن در دمای های پایین استفاده میشود.

 

کاربردها

این ماده به دلیل خواص زیاد کاربردهای گسترده ای در پزشکی صنعت و مصارف خانکی دارد .

عمده ترین کاربرد این ماده به عنوان عامل ضد عفونی کننده است .

خاصیت انتی باکتریال و ضد عفونی کنندگی متاسب این ماده را برای تولید محصولات مختلف ضدعفونی کننده به گزینه ای خوب تبذیل کرده است.

در صنعت درمان و پزشکی  از این ماده در تولید برخی داروهای به کار رفته در درمان سوختگی و زخم ها و تاول استفاده میشود . مزیت این ماده نسبت به سایر مواد ضدعفونی کننده عدم سوزش بنزالکونیوم کلراید روی پوست های اسیب دیده است .

همچنین در تولید قطره های چشم و گوش و اسپری های ضد عفونی کننده از این ماده به عنوان عامل انتی باکتریال استفاده میشود.

بنزالکونیوم کلراید یک سورفکتانت کاتیونی است که با از بین بردن فیلم لیپیدی دارو به جذب بیشتر این ماده کمک میکند.

همچنین در داروسازی به دلیل خاصیت انتفال فاز این ماده در سنتز داروها کاربرد  دارد.

در صنعت از این ماده در تولید بسیاری از محصولات شوینده مانند شوینده های پارچه و سطوح  و محصولات مراقبت شخصی مانند شامپو لوسیون صابون دئودورانت و... کاربرد دارد .

شوینده های حاوی بنزالکونیوم کلراید در پاک سازی سطوح سخت و سخنگی استفاده میشوند علاوه بر این در پاک سازی سطوحی مانند کاشی و سرامیک به خصوص در استخر ها به منظور جلوگیری از رشد جلبک و خزه از شوینده ها و محلول های ضد عفونی کننده حاوی بنزالکونیوم کلراید استفاده میشود.

دو نمونه از محصولات شوینده که حاوی بنزالکونیوم کلراید هستند با نام های تجاری دتول و دیزول به بازار عرضه شده اند.

از دیگر کاربردهای این ماده میتوان به استفاده در مخازن ذخیره آب ،حوضچه ها  ، صنایع تولید کننده کاغذ ،نساجی،و عامل تبادل فاز در صنعت نفت وگاز کاربرد دارد .

از خطرات این ماده میتوان به ایجاد الرژی و التهابات پوستی اشاره کرد.

 

 

 

یاسمن بازدید : 142 یکشنبه 17 فروردین 1399 نظرات (0)

دی سدیم فسفات یکی از مواد شیمیایی معدنی پر کاربرد در صنایع مختلف است . این ماده که در دو گرید غذایی و صنعتی تولید میشود در تولید محصولات غذایی مختلف و صنایع مرتبط با تصفیه آب کاربرد به سزایی دارد.

یکی از کاربردهای این ماده در صنایع تولید محصولات لبنی مانند پنیر و شیر خشک است.

از دی سدیم فسفات به عنوان یک عامل امولسیفایر در فرایند تولید پنیر استفاده میشود.

همچنین از این ماده به منظور جلوگیری از انعقاد شیر و ژله ای شدن در پروسه تولید شیر تغلیظ شده یا شیر خشک استفاده میشود.

همچنین در تولید محصولات غذایی مثل کنسرو سس ماکارونی پاستا پودر ژله  دسر و... استفاده میشود.

این ماده شیمیایی در صنعت نیز کاربردهای فراوانی دارد. یکی از مهمترین کاربردهای این ماده در صنایع تصفیه آب به خصوص در بویلر ها به منظور جلوگیری از تشکیل رسوب استفاده میشود.

برای جلوگیری از تشکیل رسوبات کلسیم از این ماده استفاده میشود . علاوه بر این در پزشکی نیز این ماده برای کاهش میزان کلسیم موجود در خون استفاده میشود.

این ماده معدنی  هم به صورت خشک و هم به صورت هیدراته یا ابدار تولید میشود . صورت های هیدراته این ماده به چندین فرم  دو هفت دوازده ابه میباشد . این ماده به صورت پودر جامد کریستالی سفید رنگ یا گرانوله و بدون بو میباشد.

این ماده به چندین صورت تو لید میشود که در تمامی روش ها فسفریک اسید نقش اصلی را بازی میکند.

در اولین تولید دی سدیم فسفات از سولفوریک اسید و سولفات سدیم که به نسبت های مولی با هم ترکیب شده اند استفاده میشود.در مرحله بعدی محلول امونیاک به ترکیب افزوده میشود . لازم است PH  این مجموعه بالاتر از 8 تنظیم شود.بعد از کریستالیزاسیون خنک این تریبات در دمای 15 تا 25 درجه سانتی گراد فیلتر میشوند و کریستال ها از مجموعه جدا میشوند.بدین ترتیب با واکنش دادن کریستال های حاصل با سودا اش در دمای 180 تا 250 درجه سانتی گراد دی سدیم هیدروژن فسفات تولید میشود.

از تغلیظ و فیلتراسیون مواد فیلتر شده نیز سولفات امونیوم به عنوان محصول ثانویه تولید میشود.

یکی دیگر از روش های تولید دی سدیم فسفات افزودن سدیم هیدروژن کربنات به فسفریک اسید است که این افزایش باید به اهستگی انجام شود.این واکنش به مدت دو ساعت زمان میبرد طی انجام واکنش باید دما در محدوده 80  تا 100 درجه سانتی گراد و PH  در بازه ی 8.7-9.2 ثابت نگه داشته شود.از انجام این پروسه محلول دی سدیم هیدروژن فسفات تولید میشود که لازم است برای جدا سازی به صورت کریستالی فرایند تبخیر و تغلیظ و سپس شستشو با آب دیونیزه به منظور برطرف کردن الودگی ها و در نهایت اب زدایی توسط سانتریفیوژ صورت میگیرد.

 

یاسمن بازدید : 97 دوشنبه 11 فروردین 1399 نظرات (0)

تیتانیوم دی اکسید با فرمول شیمیایی TiO2 ماده شیمیایی است که به طور طبیعی از معادن در سراسر جهان استخراج میشوند این ماده در سه نوع روتایل ،اناتاز و بروکیت شناخته میشود کاربرد زیادی در صنایعی مانند تولید رنگ،لاک و لعاب دارند.

خواص و ویژگی ها

فرمول شیمایی TiO2:

جرم مولی: 79.866   گرم بر مول

نقطه ذوب :1843 درجه سانتی گراد

نقطه جوش: 2972 درجه سانتی گراد

ضریب شکست اناتاز: 2.488

ضریب شکست بروکیت: 2.583

ضریب شکست روتایل: 2.609

نام های دیگر: Titania ، روتیل ، آناتاز،brookite

 

روش تولید

 دی اکسید تیتانویم به صورت طبیعی از معادن درسرتاسر جهان استخراج میشود. این ماده معدنی در سه نوع روتایل ،آناتاز و بروکیت به وجود می اید و به اضافه این موارد دو نوع دیگر که به دو صورت فشار بالا در دستگاه های بلوری مونوکلینیک بادلییت و اورتورومبیک دی اکسید سرب پدید می اید سنگ معدن ایلمنیت گسترده ترین سنگ معدن دی اکسید تیتانیوم است و در مرتبه دوم متعلق به سنگ روتیل است که 98 درصد ان را دی اکسید تیتانیوم تشکیل میدهد. بسته به نوع مواد اولیه ای که استفاده میشود این ماده دارای روش های تولید مختلفی است.مرسوم ترین روش برای تولید دی اکسید تیتانیوم استفاده از سنگ معدن ایلمنیت با استفاده از سولفوریک اسید است که برای حذف اکسید اهن از این اسید استفاده میشود 

کاربرد ها

این ماده به دلیل خواص ویژه دارای کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد از جمله: رنگ دانه یا پیگمنت، توید کرم های ضد افتاب ، فوتوکاتالیست ،الکترولیت جامد ،هادی مختلط، نیم رسانا یا نیمه هادی  و ...

رنگدانه

این ماده به دلیل ضریب شکست بالا و روشنایی زیاد در صنایع تهیه و تولید پیگمنت یا رنگدانه سفید بسیار پر کاربرد است .  این خاصیت باعث کاربردهای بیشتری میشود مثلا وقتی این ماده به صورت یک فیلم نازک رسوب میکند در برخی از اینه های دی الکتریک یا سنگ های زینتی ایجاد پوشش انعکاسی نوری ویژه ای میکند . این ماده به عنوان رنگ دانه در تنظیم شفافیت و سفیدی استفاده میشود.

کرم های ضد افتاب

این ماده به عنوان عامل رنگدانه  و قوام دهنده در صنایع تولید لوازم ارایشی و محصولات مراقبت از پوست در تولید کرم های ضد افتاب استفاده میشود.از دیگر ویژگی هایی که استفاده از این ماده را در تولید کرم های ضد افتاب مناسب میکند شاخص شکست و ضریب انعکاس بالا ، قابلیت جذب اشعه ماورا بنفش  یا اشعه UV  است.

علاوه بر این در رنگدانه هایی که برای ایجاد تتو و خالکوبی روی پوست استفاده میشود این ماده استفاده میشود. در تولید ابزار و مدادهایی که برای بند اوردن و جلوگیری از خونریزیهای سطحی استفاده میشود نیز این ماده کاربرد دارد.

 

 

یاسمن بازدید : 68 یکشنبه 10 فروردین 1399 نظرات (0)

نیتریت سدیم یک ماده معدنی با فرمول مولکولی NaNO2 است این ماده که به صورت پودر کریستالی سفید رنگ یا متامیل به زرد موجود میباشد در دو گرید غذایی و صنعتی کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد .شناسه پاپ کم این ماده 24269 است جرم مولی این ماده برابر 68/9953گرم بر مول  ،چگالی 2.168 گرم بر سانتی متر مکعب ،دمای ذوب 271درجه سلسیوس   است این ماده انحلال پذیری خوبی در آب دارد انحلال پذیری این ماده در آب 84.8 گرم در 100 میلی لیتر آب است . حلالیت این ماده در حلال های دیگر مانند متانول برابر 4.4گرم در 100 میلی لیتر متانول است .ساختار کریستالی این ماده به صورت اورتورومبیک است .

فرایند صنعتی تولید نیتریت سدیم

این ماده با استفاده از امونیاک مایع در حضور هیدروکسید سدیم یا کربنات سدیم تولید میشود.در مرحله اول امونیاک در دمای بالا در حضور کاتالیست اکسید میشود و اکسیدهای نیترژن تولید میکند.سپس این اکسید های نیتروژن تولید شده در مرحله قبل با محلول هیدروکسید سدیم یا کربنات سدیم واکنش میدهند  و محلول سدیم نیتریت حاصل میشود .استفاده از سدیم هیدروکسید منجر به تولید محلول غلیظ نیتریت سدیم میشود و استفاده از کربنات سدیم منجر به تولید نیتریت سدیم رقیق تر میکند که برای استفاده باید این محلول تغلیظ شود.

کاربردها

اصلی ترین کاربرد نیتریت سدیم در تولید محصولات غذایی و فراورده های گوشتی است این ماده با بیرون کشیدن اب موجود در بدنه باکتری ها به روش اسمز باعث از بین رفتن باکتری میشود و این اتفاق باعث افزایش طول عمر مواد غذایی میشود .همچنین این ماده در تولید مواد غذایی باعث تثیت رنگ و نگهدارنده در گوشت و ماهی میشورنگ صورتی یا قرمز فراورده های گوشتی حاکی از حضور این ماده به عنوان نگهدارنده استد.این ماده باعث حفظ عطر و طعم میشود.

در اصل برای جلوگیری از رشد میکرو ارگانیسم ها از این ماده استفاده میشود.نیتریت سدیم بیشترین تاثیر را در جلوگیری از رشد میکروارگانیسمی به نام کلستریدیوم بوتولینوم در PH 5 تا 5.5 دارد.

دز مجاز استفاده از این ماده در تولید و فراوری مواد غذایی توسط ادراه بهداشت مواد غذایی تعیین میشود .میزان استفاده از این ماده دز مواد غذایی نباید بیشتر از 125ppm باشد.

علاوه بر کاربردهای ذکر شده از این ماده در صنایع غذایی ا گرید صنعتی نیتریت سدیم در صنایع مختلف استفاده میشود.

این ماده کاربردهای گسترده ای به عنوان مهار کننده خوردگی، عامل سفید کننده، ضدعفونی کننده ، در تصفیه آب ،تولید ضدیخ ها،در صنعت لاستیک سازی ،تولید پاک کننده هاس صنعتی و روان کننده ها و عامل خنک کننده در سیستم های ذخیره انرژی حرارتی برای سیستم های تهویه مطبوع و سردخانه های صنعتی استفاده میشود.

یاسمن بازدید : 155 شنبه 09 فروردین 1399 نظرات (0)

نیترات نقره یکی از نمک های فلز نقره میباشد که با فرمول شیمیایی AgNO3 کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف دارد . این ماده همچنین با نام هایی مثل سنگ جهنم ،نیترات ئارژان و ماه سوزان نیز شناخته میشود ساختار مولکولی این ماده به صورت سه وجهی مسطح است از خواص و ویژگی های فیزیک یاین ماده میتواند به شکل ظاهری ان اشاره کرد این ماده هم به صورت جامد و عم محلول در بازار عرضع میشود نیترات نقره جامد ترکیبی است به صورت کریستال های سفید رنگ که البته اگر در معرض نور خورشید قرار گیرد به خاکستری یا مشکی میگراید. محلول نیترات نقره نیز بی رنگ است .جرم مولی این ماده169.87گرم بر مول ،دانسیته 4.35گرم بر سانتی متر مکعب ،نقطه ذوب 212 درجه سلسیوس و نقطه جوش 440 درجه سانتی گراد است.این ماده سمی است بنابراین قبل از کارکردن با این ماده لازم است که MSDS ان مطالعه شود و  هنگام کار کردن با این ماده باید نکات ایمنی رعایت شود و استفاده از ماسک و عینک و دستکش ایمنی ضروری است

روش تولید نیترات نقره

نیترات نقره از واکنش بین فلز نقره با نیتریک اسید طبق واکنش زیر حاصل میشود:

3Ag + 4 HNO3 (cold and diluted) → 3 AgNO3 + 2 H2O + NO

کاربردها

این ماده دارای کاربردهای متنوعی در صنایعی مانند : ابکاری ازمایشاه ها صنایع نظامی عکاسی و ... میباشد از نیترات نقره در تولید ترکیبات نقره ،برای نقره اندود کردن اینه های نقره ای و تولید رنگ و جوهر استفاده میشود. همچنین این ماده در صنعت عکاسی و عکس برداری پزشکی نیز کاربرد دارد . از این ماده در آبکاری الکتریکی به خصوص برای لایه نشانی نقره بر روی نیکل کاربرد دارداین ابکاری در تولید و زیورالات و ساعت عای مچی کاربرد دارد .همچنین برای ایجاد رنگ های مختف برروی سفال و سرامیک از نیترات نقره میتوان استفاده کرد.

ایمنی و خطرات

نیترات نقره سمی است نیترات نقره از طریق پوست میتواند جذب شود و باعث پیگمان های ابی یا مشکی رنگ روی پوست میشودتماس این ماده با چشم اسنان باعث اسیب جدی به چشم و قرنیه میشود و تماس پوستی با نیترات نقره منجر به ایجاد عوارضی مثل سوزش و التهاب شده.این ماده سمی است و خوردن ان باعث بروز مسمومیت اختلال در سیستم گوارش ،تهوع،استفراغو اسهال میشود.قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این ماده میتوند منجر به اسیب جدی به کلیه کبد قلب شش و سیستم عصبی و مغز شود.بنابراین هنگام کار کردن با این ماده رعایت نکات ایمنی از اهیمت بالایی برخوردار است.

 

 

یاسمن بازدید : 92 پنجشنبه 07 فروردین 1399 نظرات (0)

سدیم متا بی سولفیت یک ماده غیر الی با فرمول شیمیایی Na2S2O5 میباشد این ماده با نام های سدیم پیرو سولفیت و سدیم دی سولفیت نیز شناخته میشود . این ماده در دو گرید غذایی و صنعتی تولید میشود که کاربردهای متنوعی در صنایع مختلفی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

خواص و ویژگی ها

شکل ظاهری این ماده به صورت پودر کریستالی سفید رنگ است و دارای جرم مولی 190 گرم بر مول و چگالی 1.48 گرم بر سانتی متر مکعب میباشداین میزان انحلال پذیری این ماده در اب برابر 54 میلی گرم در 100 گرم اب است .

کاربرد ها سدیم متا بی سولفیت

این ماده در دو گرید صنعتی و غذایی تولید میشود . گرید غذایی این ماده با شاخص E223 به عنوان نگهدارنده و انتی اکسیدان در تولید برخی مواد غذایی مانند چیپس های سیب زمینی و پودر های نوشیدنی کاربرد دارد .همچنین از این ماده در تولید قرص های CAMPDEN که در ساخت شراب و ابجو استفاده میشود به کار میرود.

در صنعت از این ماده درموارد متنوعی استفاده میشود از جمله:

 این ماده به عنوان یک عامل کاهنده در تصفیه و جداسازی الدهید و کتون ها استفاده میشود

برای حذف زباله های حاوی برم حاصل از تهیه رنگ این ماده کاربرد دارد.

برای پاکسازی غشاهای اسمز معکوس در سیستم های اب شیرین کن صنایع تصفیه اب اشامیدنی کاربرد دارد.

این ماده در پاکسازی تجهیزات و دستگاه های ابجوسازی خانگی استفاده میشود.

برای از بین بردن اکسیژن موجود در اب تغذیه دیگ های بخار از این ماده استفاده میشود

در صنایع مرتبط با تولید کاغذ و نساجی از این ماده به منظور سفید کردن الیاف پارچه و خمیر کاغذ استفاده میشود.

در گذشته در عکاسی برای اماده کردن حلال های مورد استفاده در تاریکخانه برای ظهور و چاپ عکس استفاده میشد.

در دارو سازی این ماده به محلولهای مورد استفاده برای بی حسی موضعی مانند لیدوکائین به منظور جلوگیری از اکسید شدن ادرنالین تنگ کننده عروق استفاده میشود

روش تولید

سدیم متا بی سولفیت را میتوان محصول ناشی از تبخیر محلول سدیم سولفیت اشباع از دی اکسید گوگرد است .

این ماده در ترکیب با اسید ها دی اسسید گوگرد ازاد میکند و در دماهای بالاتر سدیم سولفیت به جا میگذارد

Na2S2O5 + 2 HCl → 2 NaCl + H2O + 2 SO2

Na2S2O5 → Na2SO3 + SO2

ایمنی و خطرات

دوز مجاز اتفاده از گرید خوراکی این ماده در بزرگسالان برابر با 0.7 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن انسان است .سدیم متا بی سولفیت عوارض جانبی ندارد و با اکسیداسیون در کبد به سولفات بی ضرر تبیل میشود که از طریق ادرار دفع میشود

به دلیل عامل سولفیت این ماده میتواند منجر به بروز حساسیت های الرژیک در افرادی که به سولفیت ها حساسیت دارند بشود.

به دلیل وجود مقدار کم دی اکسید گوگرد در نمونه های سدیم متا بی سولفیت این ماده میتواند چشم و سیستم تنفسی را تحریک کند

یاسمن بازدید : 94 چهارشنبه 06 فروردین 1399 نظرات (0)

سدیم تری پلی فسفات چیست؟

STPP  یک ترکیب معدنی با فرمول شیمیایی Na5P3O10 یک پلیمر معدنی چند وجهی است که کاربرد بسیار وسیعی در صنایع شیمیایی دارد.

کاربردهای تری پلی فسفات

این ماده در دو گرید صنعتی و خوراکی با مشخصات و ویژگی های متفاوت دارای کاربردهای زیادی در صنایع مختلف  از جمله تصفیه آب، تولید محصولات شوینده، افزودنی غذایی و ... است

شوینده

این پلیمر سنتزی به دلیل خاصیت کلاته کنندگی برای نرم کردن آب های سخت کاربرد دارد .وجود یون های فلزی در آب باعث سختی آب میشود که باعث کاهش کیفیت شستشو میشود سدیم تری پلی فسفات با به دام انداختن یون های فلزاتی مانند کلسیم و منیزیم باعث کاهش سختی آب میشود که این ویژگی باعث بهبود کیفیت شستشو و و افزایش میزان تولید کف محصولات شوینده در آب میشود.

امروزه در تولید تمام پودرهای سینتتیک 30 الی پنجاه درصد از STPP استفاده میشود.زیرا علاوه بر خاصیت کلاته کنندگی این ماده به دلیل PH بافر قلیایی باعث افزایش قدرت تمیز کنندگی پودر های شوینده میشود .

کاشی و سرامیک

در صنایع تولید کاشی و سرامیک از سدیم تری پلی فسات به عنوان روانساز استفاده میشود

گرید خوراکی

از گرید غذایی سدیم تری پلی فسفات به عنوان ماده افزودنی خوراکی در تولید محصولات غذایی به منظور حفظ رطوبت مواد غذایی همچنین در تولید برخی محصولات مراقبت شخصی مانند خمیر دندان به منظور کاهش سختی آب از این ماده استفاده میشود.

همچنین در تولید مواد غذایی ر صنایعی مانند تولید نوشیدنی هایی مانند انواع آبمیوه،صنایع کنسرو سازی،تولید محصولات لبنی و فراورده های سویا از این ماده به عنوان نگهدارنده به منظور حفظ رطوبت و تازگی مواد غذایی استفاده میشود.

تولید سدیم تری پلی فسفات

برای تولید سدیم تری پلی فسفات از واکنش بین کربنات سدیم و فسفریم اسید ابتدا دو نمک مونو سدیم فسفات و دی سدیم فسفات تولید میشود با افزایش دما و از ترکیب کرن این دو نمک در دمای 300 درجه سانتیگراد سدیم تری پلی فسفات تولید میشود.

MSDS و خطرات:

قرار گرفتن در معرض بخارات این ماده میتواند باعث بروز علایم تنگی نفس و مشکلات تنفسی شود به منظور جلوگیری از این مشکل در هنگام کار کردن با این ماده باید از ماسک استفاده کرد و در صورت بروز علایم تنگی نفس مصدوم را به هوای ازاد منتقل کرده یا در موارد شدید تر از دستگاه اکسیژن یا تنفس مصنوعی کمک گرفت.

در صورت تماس این ماده با پوست یا چشم باید موضع مورد نظر را با آب به مدت 15 دقیقه شستشو داد

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 45
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 57
  • بازدید ماه : 264
  • بازدید سال : 2,820
  • بازدید کلی : 14,932